Persoonlijke reiswensen

Algemeen
Verblijfsbasis
Type Accommodatie
Hulpmiddelen te huur
Prijsklasse

FAQ

Op deze pagina vind je een antwoord op vragen die ons dikwijls gesteld worden.
Staat je vraag er niet bij? Bel of mail ons dan even!

Tip! Voor informatie aangaande het reizen met een rolstoel, kijk dan even in onze mobiliteitsbrochure!

Wie kunnen er boeken bij Landstede Buitengewoon Reizen?

Iedereen van 18 jaar en ouder kan bij ons reserveren. In ieder gezelschap moet tenminste 1 persoon 18 jaar of ouder zijn. Degene die een reis boekt (ook) voor andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt.

Ook mensen zonder mobiliteitsbeperking kunnen bij ons reserveren. We zijn namelijk niet alleen een reisbureau voor rolstoelers maar voor iedereen! 

Kun je een reischeque bij ons bestellen?

Jazeker kan dit! Neem contact met ons op en wij maken een mooi cadeau mogelijk.

Welke gegevens heb je nodig voor een boeking?

De naam die vermeldt staat in de boeking moet altijd overeenkomen met de eerste voornaam en volledige achternaam volgens paspoort of identiteitsbewijs. Bij dames hebben we altijd de meisjesnaam nodig.

Hebben kinderen een eigen paspoort nodig?

Vanaf 26 juni 2012 moeten volgens informatie van de overheid ook kinderen een eigen reisdocument hebben. Vanaf dat moment kunnen zij niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn vanaf die datum niet meer geldig. Dit is het gevolg van een wijziging van Europese regelgeving die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. Hierin wordt het beginsel van één persoon per paspoort (1p-1p) geregeld. 

Is de reis beschikbaar?

Al onze reizen zijn op aanvraag. Een aanvraag neemt gemiddeld tot 5 werkdagen in beslag. Wanneer een aanvraag wordt bevestigd door de aanbieder (akkoord komt), dan is er direct sprake van een definitieve boeking.

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

De reispapieren worden ongeveer 1 week voor vertrek door ons samengesteld. De papieren zullen digitaal verstuurd worden wanneer dit beschikbaar is. Zo niet dan gaan ze met de post mee!
Afhankelijk van het type reis bevatten de reispapieren o.a.:
- e-tickets
- vouchers
- routebeschrijvingen
- etcetera
Reisbescheiden worden pas toegestuurd wanneer wij de volledige reissom hebben ontvangen. 

Is een vluchttijd gegarandeerd?

De juiste vluchttijden staan in je reisbescheiden. Om de kans op wijzigingen in vluchttijden zo klein mogelijk te houden, sturen wij pas kort voor vertrek (ongeveer 8 dagen) de reisbescheiden met de definitieve vliegtijden. Het kan voorkomen dat er kort voor vertrek of zelfs tijdens de vakantie nog wijzigingen worden doorgevoerd in het vluchtschema. Verder kan het voorkomen dat je op de dag van aankomst laat arriveert, terwijl je op de dag van vertrek al weer vroeg moet vertrekken. Dit valt helaas buiten onze invloed en wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Over het algemeen is de maximale bagagevrijdom 20 kilo. Voor Amerika en Canada geldt bij de meeste luchtvaartmaatschappijen een afwijkende regeling. De bagagevrijdom is dan meestal 23 kilo. Daarnaast mag je tussen de 5 en de 10 kilo handbagage meenemen. Het toegestane aantal kilo's (hand) bagage verschilt per luchtvaartmaatschappij en per boekingsklasse. Het formaat van de handbagagetas mag niet groter zijn dan 55 cm bij 35 cm bij 25 cm. Houdt er rekening mee dat een luchtvaartmaatschappij altijd de bagageregeling kan aanpassen. Informeer daarom bij ons of bezoek de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Kan ik een dieet doorgeven?

Wij kunnen diëten altijd doorgeven aan de accommodatie. Hier wordt zoveel mogelijk rekening mee gehouden.

Wanneer moet ik betalen?

Na het boeken vragen wij een aanbetaling op de reissom, dit is per aanbieder verschillend. Het resterende bedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te worden voldaan. Bij lijndiensttickets en een aantal uitzonderingen dient de gehele betaling bij boeking te worden voldaan. 

Is een reisverzekering noodzakelijk?

Goed verzekerd op reis gaan is noodzakelijk. Je kan bijvoorbeeld ter plaatse te maken krijgen met hoge kosten bij een ziekenhuisopname. Ook kosten door diefstal of door schade aan bagage kunnen door een reisverzekering vergoed worden. Daarnaast kun je zaken als geld, bijzondere sporten, ongevallen e.d. meeverzekeren. Voor de verzekeringen geldt dat dekking plaatsvindt op basis van de verzekeringsvoorwaarden. 

Is een annuleringsverzekering noodzakelijk?

Wanneer je voor vertrek door onverhoopte gebeurtenissen de reis moet annuleren, dan is dat als eerste ontzettend vervelend. Daarnaast kunnen de annuleringskosten oplopen tot 100% van de reissom! Maar ook tijdens de reis kan het voorkomen dat je gedwongen word de reis vroegtijdig af te breken. Met een annuleringsverzekering is beide situaties afgedekt. Bovendien heeft een annuleringsverzekering niet alleen betrekking op jou en je reisgenoten, maar ook op je eerste- en tweedegraads familie en indien gewenst op overige familieleden, vrienden, zaakwaarnemers e.d. Voor de verzekeringen geldt dat dekking plaatsvindt op basis van de verzekeringsvoorwaarden. 

Kan ik ook losse segmenten bij jullie boeken?

Dat kan! We zijn als reisbureau buitengewoon flexibel. 

"Vaktermen"

Zwembadlift?

Een (hydraulische) tillift voor mensen die een transfer willen maken vanuit hun rolstoel in het zwembad. 

Inloop in het zwembad?

Een inloop met of zonder aflopende trapjes en met of zonder looprail waarmee mensen gemakkelijk het zwembad in kunnen komen. 

Verzorging of verpleging?

Bijvoorbeeld helpen bij het aankleden, wassen, toiletteren, in en uit bed komen en medicijnen toedienen.

Logies?

Verblijf zonder maaltijden of drankjes.

Logies en ontbijt?

Wanneer je bij een reis logies en ontbijt oftewel LO hebt geboekt wordt hiermee bedoeld dat het ontbijt tijdens de vakantie is inbegrepen. De verzorging begint met ontbijt op de dag na aankomst en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag. Het ontbijt dien je normaal gesproken te nuttigen voor 10.00 uur.

Halfpension?

Indien halfpension bij je vakantie is inbegrepen betekent het dat het ontbijt en diner inbegrepen is. De verzorging begint met het diner op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag.

Volpension?

Wanneer volpension is inbegrepen bij je reis betekent dit dat het ontbijt, lunch en diner is inbegrepen. De verzorging begint met de lunch of het diner op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt op de vertrekdag. Koffie en andere drankjes zijn in deze verzorging niet inbegrepen.

All inclusive?

Variërend per accommodatie is je ontbijt, lunch en diner inbegrepen, inclusief allerlei extra's zoals lokale (non) alcoholische drankjes en snacks. 

Essenties of preferenties?

Wanneer er geboekt wordt bij een Nederlandse touroperator dan wordt er volgens ANVR Voorwaarden essentiekosten berekend voor het aanvragen van een rolstoelaangepaste kamer. Dit is € 23,00 per essentie. Bij het aanvragen van een rolstoelaangepaste kamer die NIET bij een Nederlandse touroperator wordt geboekt wordt er door ons geen kosten berekend.
Een preferentie is een voorkeur en geen essentie. Accommodatiesverschaffers houden zoveel mogelijk rekening met preferenties maar kunnen hierover geen garanties doen.

E-tickets?

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen maken inmiddels gebruik van e-tickets. Je ontvangt dus geen "papieren" tickets meer.

Hooglaagbed?

Een hooglaagbed zegt precies wat het is. Het bed kan verhoogd of verlaagd worden. Het bed is meestal voorzien van afzonderlijk rembare wielen voor gemakkelijke verplaatsing en het manoeuvreren rond het bed. Ook is het vaak mogelijk om er bedhekken bij de reserveren. 

Douchestoel?

Een douchestoel is een losse stoel met een rugleuning en met of zonder armleggers. Bij douchestoelen met een opening aan de voorzijde van de zitting is het mogelijk het onderlichaam te wassen zonder op te staan. Er zijn ook douchestoelen die verstelbaar zijn in hoogte. 

Scootmobiel?

Een scootmobiel is een met elektromotor aangedreven voertuig. Er zijn varianten met drie en vier wielen. 

Tillift passief?

Dit is een transferhulpmiddel voor transfers vanuit of naar bed, (rol)stoel, toilet e.d. (van lig <-> zit, lig <-> lig) zonder actieve inzet van de cliënt. 

Antidecubitusmatras?

Het antidecubitusmatras is een duurzaam en comfortabel drukverlagend matras dat ook gebruikt wordt in de zorgmarkt en medische sector. Het matras is gebaseerd op drukverlaging op die plaatsen waar de kans op ontstaan van decubitus het grootst is.