Inchecken
Voor de luchtvaartmaatschappij is het van belang om te weten of je zelfstandig kunt lopen, trap kunt lopen of helemaal niet kunt lopen. Meld dit duidelijk bij je boeking. Op basis van deze informatie wordt voor de juiste begeleiding op de luchthaven gezorgd. Ook adviseren wij je om in ieder geval 2,5 uur voor vertrek in te checken zodat je voldoende tijd hebt om je rolstoel “reisklaar” te maken. Wanneer je ervoor kiest zelf naar de gate te rijden, dan dien je dat van te voren bij je reservering aan te geven. Je rolstoel wordt in dat geval bij de incheckbalie als reisbagage geregistreerd en bij de gate in het laadruim van het vliegtuig gezet.
Uiteraard worden er allerlei voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat je rolstoel voor, tijdens of na de vlucht beschadigd raakt. Wij verzoeken je daartoe alle losse onderdelen, zoals het zitkussen en de voetsteunen, mee te nemen in de handbagage (dit is extra toegestane handbagage!). Is dat niet mogelijk, dan kunnen losse onderdelen met tape vastgeplakt worden aan de rolstoel. De luchtvaartmaatschappijen vervoeren jouw rolstoel onverpakt of in de door jou aangeleverde verpakking.
Bij schade, vul ALTIJD een schadeformulier in op de luchthaven en claim deze schade altijd eerst bij de luchtvaartmaatschappij. Wanneer deze niet meewerkt dan kan dit in bepaalde gevallen bij je verzekeringsmaatschappij tot een bepaald bedrag geclaimd worden.
Luchtvaartmaatschappijen hebben op elke luchthaven rolstoelen beschikbaar staan. Omdat deze ongeschikt zijn om door jezelf met de hand te worden voortbewogen, dient iemand van het grondpersoneel (of, een van, je reisgeno(o)t(en)) de stoel voor je te duwen. Voor vervoer tussen de gate en je stoel in het vliegtuig wordt een kleiner type rolstoel gebruikt.
Ter verhoging van de veiligheid en om redenen van privacy mogen passagiers met mobiliteitsbeperkingen het eerst aan boord gaan. Om dezelfde redenen wordt passagiers met mobiliteitsbeperkingen na aankomst op de plaats van bestemming verzocht het vliegtuig als laatste te verlaten (uiteraard bestaat er de mogelijkheid om uitzonderingen te maken). Bij een tussenlanding kan je verzocht worden om uit te stappen.
Begeleiding op de luchthaven
De luchthaven is verantwoordelijk voor assistentie aan passagiers met een mobiliteitsbeperking. Dit geldt op Schiphol voor het afleggen van de afstand tussen het parkeerterrein en/of de NS aankomsthal en de Schiphol vertrek- of aankomsthal. Op negen verschillende locaties op de luchthaven, waaronder het perron op het NS station, de parkeerplaatsen P1, P2, P3 en P7 en op de voorrijweg, staan speciale pilaren die je kunt gebruiken om assistentie aan te vragen. Indien je bij het parkeerterrein voor lang parkeren (P3) opgehaald wil worden met een rolstoelbusje, moet deze aanvraag minimaal 24 uur van tevoren bij Axxicom Airport Caddy gedaan worden. Zij verzorgen ook begeleiding tot aan de gate en schaarwagens. Deze assistentie kun je via ons aanvragen.
Aan boord
Om de passagiers een zo veilig en comfortabel mogelijke vlucht te kunnen garanderen, beschikken de luchtvaartmaatschappijen over hooggekwalificeerd cabinepersoneel. Je kunt met hen al jouw wensen en behoeften tijdens de vlucht bespreken.
Zij zijn echter NIET bevoegd je te assisteren bij het eten of bij je persoonlijke hygiëne. Datzelfde geldt voor het optillen of dragen van passagiers en het toedienen van medicijnen of injecties. Indien je dergelijke verzorging nodig hebt, dien je te reizen met een persoonlijk begeleider die je tijdens de vlucht kan assisteren. Voor een begeleider geldt het normale vliegtarief. Een toilet is niet rolstoelaangepast aan boord!
Indien een passagier reist onder de volgende omstandigheden, dan moet de passagier een persoonlijk begeleider meenemen:
• Een persoon met een verstandelijke handicap die niet in staat is om de veiligheidsinstructies van het personeel te begrijpen of op te volgen.
• Een persoon met zowel een ernstige visuele als een auditieve handicap die niet met het personeel kan communiceren waardoor hij/zij niet in staat is om de veiligheidsinstructies te ontvangen of op te volgen.
• Een persoon die niet zelfstandig de normale dagelijkse bezigheden zoals eten, drinken en een toiletbezoek kan uitvoeren.
• Een persoon die aan boord medische zuurstof moet gebruiken.
Er is een maximum aan alleen-reizende rolstoelers op een vlucht. Dit is volgens de EU een maximum van 4 personen. Dat kan dus betekenen dat je, wanneer je alleen reist als rolstoeler, je gebonden bent aan dit maximum. Vanuit veiligheidsvoorschriften is het voor passagiers met een mobiliteitsbeperking niet mogelijk bij de nooduitgangen plaats te nemen. Sommige maatschappijen staan het toe dat reizigers een stoel van te voren reserveren. Dit kan vaak kort voor vertrek (vanaf 3 weken voor vertrek).
Voor luchtvaartmaatschappijen waarvoor dit niet geldt: De indeling van de stoelen wordt gedaan bij inchecken. Let op: Het indelen (van te voren of ter plaatse) van de eerste rij kan NOOIT gegarandeerd worden.
Indien er geen loopbrug aanwezig is
Op een aantal luchthavens waarop gevlogen wordt, kan het voorkomen dat er geen loopbrug aanwezig is. In dat geval wordt er gebruik gemaakt van een vliegtuigtrap. Als het op- en aflopen van een trap niet mogelijk is en je hebt de luchtvaartmaatschappij daarvan op de hoogte gesteld, dan zorgen zij ervoor dat je aan boord komt. Dit gaat middels een speciale lift of via een andere oplossing.